KNHB 125 jaar
3-11-2023  |

We zijn jarig!

Op 8 oktober 1898 is in het Krasnapolski te Amsterdam de NHBB tot leven te gekomen. De Nederlandsche Hockey en Bandy Bond die uiteindelijk in 1938 leidde tot de huidige Koninklijke Nederlandse Hockey Bond. Bij deze speciale vergadering die door Jhr. Ch. van de Poll werd geleid, waren vertegenwoordigers aanwezig van de clubs Amsterdamsche Hockey & Bandy Club, Haarlemsche Hockey & Bandy Club, Hockey & Bandy Club Velsen, Haagsche Hockey & Bandy Club, Zwolle Hockey & Bandy Club en de Delftsche Studenten Hockey Club.

Nu, 125 jaar later, is de KNHB een levendige bond met een bloeiende sport vol prachtige historie. En dat mag gevierd worden!

Het vieren van deze bijzondere verjaardag doen wij niet op één moment maar een seizoen lang. En we gaan dit samen doen met jullie. Want wat is een bond zonder verenigingen, zonder leden, zonder vrijwilligers en zonder partners?

Heb jij jouw vereniging al gevonden in het jubileumlogo?

Speciaal voor deze verjaardag is er een jubileumlogo ontwikkeld die dit seizoen op veel plekken te zien is. De opdracht was een logo te maken waar elke vereniging in terug te vinden is. Dat leek een onmogelijke opgave maar is uiteindelijk toch fantastisch gelukt. Kijk eens naar alle afbeeldingen, herken je jouw vereniging er al in?

Digitale puzzeltocht KNHB 125 jaar

Om met elkaar stil te staan bij de rijke geschiedenis van onze sport, hebben wij een (digitale) puzzeltocht ontwikkeld. We dagen verenigingsbestuurders, vrijwilligers, hockeyers en hockeyfans uit om samen met ons door onze historie te lopen, vragen over het verre verleden te beantwoorden, puzzels op te lossen over verenigingen én vooruit te blikken op de komende 25 jaar. De gezamenlijke resultaten leveren hopelijk een mooie kijk op wat onze sport ons al gebracht heeft én in de toekomst gaat brengen.

Je vindt de digitale puzzeltocht via deze link.

Jubileumeditie Podje Hockey

Ook bij Podje Hockey – de postcast van de KNHB – besteden we komend seizoen uitgebreid aandacht aan onze verjaardag. In de eerste aflevering van de jubileumeditie gaan we met 3 generaties aanvoerders van het Nederlands Elftal in gesprek over hun hockey carrière. Thierry Brinkman, Maartje Paumen en Stephan Veen vertellen onder andere hoe ze zijn begonnen met hockey, hoe ze hun debuut in het Nederlands Elftal hebben ervaren en wat het aanvoerderschap in Oranje voor hun betekend heeft. Luister deze aflevering nu en win ook nog eens mooie prijzen!

Alle afleveringen van Podje Hockey vind je via deze link.

Historie

De KNHB kent een rijke historie. Sinds de oprichting in 1898 is de geschiedenis van de KNHB op verschillende manieren vastgelegd en beschreven. Zo is er een archief van bladen en magazines die uitgegeven zijn door de KNHB. Ook heeft de KNHB een overzicht van alle interlands die er ooit gespeeld zijn.

Archief magazines
De KNHB beschikt over een rijk archief aan historische uitgaven. De oudste uitgave in dit archief stamt uit 1928, de jongste werd gepubliceerd in 2008. Om hockeyfans toegang te kunnen geven tot het archief met de bladen Hockey, Hockeysport en Hockeymagazine, hebben we deze magazines gedigitaliseerd.

Interlandhistorie
Op 23 januari 1926 werd het allereerste interland gespeeld door een Nederlands hockeyelftal. In Antwerpen versloegen de Oranje Heren het nationale team van België met 2-1. Inmiddels zijn we meer dan 2.700 interlands verder. De uitslagen, doelpuntenmakers, selecties en plaats van handeling zijn allemaal terug te vinden in onze online historietool.

30-4-2024  |  Van het Bestuur
29-4-2024  |  Verenigingsmanager