Vrijwilliger van de maand: Gijs Vanhouten
11-3-2024  |

De ster van deze maand is Gijs Vanhouten, 28 lentes jong en de aanvoerder/coach van M018-1. Gijs heeft door de jaren heen al tal van teams onder zijn hoede gehad bij de Warande. Hij staat al 22 jaar op het hockeyveld en speelt momenteel in heren 2. Een dikke pluim voor jouw inzet voor de club. Deze nominatie is dik verdiend! Hieronder lees je het interview:

Stel je even kort voor:

Mijn naam is Gijs Vanhouten, ik ben 28 jaren jong en ik ben geboren en getogen in Oosterhout. Wellicht kennen de meeste mij als de trainer/coach van M018-1, maar ik heb ik in de afgelopen jaren bij de Warande al veel teams getraind dus dan kom je ook wel wat mensen tegen. Zelf hockey ik al een aantal jaartjes in de Heren 2 waar we afgelopen jaar de reserve Hoofdklasse mee hebben bereikt. Gepaste trots is wel op zijn plek aangezien we begonnen zijn in de tweede klasse met een stuk of 6 fanatiekelingen.

3 jaar geleden heb ik een prachtig appartement gekocht in Oosterhout, uiteraard lekker dichtbij de hockey. 6 jaar geleden ben ik militair geworden en sinds 1,5 jaar ben ik militair instructeur op de officiersopleiding te Breda. Op de Koninklijke Militaire Academy ben ik verantwoordelijk voor het opleiden van de militaire leiders van morgen. Ik begeleid hen in het worden van militair maar ook in het ontwikkelen van hun leiderschapskwaliteiten.

Wat is je rol als vrijwilliger bij De Warande en waarom doe je vrijwilligerswerk

Een vereniging is niks zonder vrijwilligers. Wij, de vrijwilligers, zijn een onmisbare schakel in het voortbestaan van deze vereniging. Ik hockey al ongeveer 22 jaar en ik vind het nog steeds een prachtige sport die ik graag zou willen blijven beoefenen totdat ik niet meer in fysieke staat ben. Mijn enthousiasme voor deze sport wil ik graag overdragen naar anderen. Ook weet ik dat mensen sport nodig hebben om fysiek en mentaal gezond te blijven. Deze gezondheid is nog nooit zo belangrijk geweest. Als ik daar een mooi aandeel in kan leveren geeft mij dat een erg voldaan gevoel.

Wat maakt vrijwilliger zijn bij De Warande zo leuk?

De welwillendheid en de samenwerking met anderen die hetzelfde doel hebben, namelijk; zoveel mensen enthousiast te maken en te houden voor deze mooie club en deze nog mooiere sport.

Wat is je mooiste herinnering aan De Warande?

Ik heb heel veel mooie herinneringen van mijn jaren bij de Warande. Kampioenschappen en andere mooie prestaties maar niets overtreft de waardering die ik heb gekregen van de teams die ik heb getraind en gecoacht. Een gedichtje, kerstboom, shirtje, en andere mooie aandenkens.

Wat zijn je hobby’s/beoefenen je zelf een sport?

Zoals ik al noemde hockey ik al een ruime tijd maar daarnaast ben ik ook graag te vinden in de bergen met een grote tas. Eigenlijk ben ik overal wel voor te strikken!

Je kunt me wakker maken voor..

Een kans voor een mooie ervaring.

Ik heb een hekel aan...

Ongemotiveerde, asociale en pessimistische mensen.

Wat doe je in je vrije tijd buiten het vrijwilligerswerk?

Sporten, borrelen, wandelen, activiteiten ondernemen met vrienden. Eigenlijk van alles!

Eventueel extra informatie die je kwijt wilt?

Ik vond de oproep van mijn voorganger een hele goede dus die zou ik graag willen kopiëren;

Ik zou jonge leden (O14, O16 en O18) op willen roepen om er eens over na te gaan denken om een team te trainen of coachen. Als je een team traint hoeft dit maar 1,5 uur van je week te kosten. Op die manier leer je zelf veel en kan je je hockey kennis en ervaring delen met kinderen die dat nog niet hebben.

Aan wie geef je het stokje door die volgende maand aan het woord komt en waarom?

Ik wil graag het stokje overdragen aan Martijn Loonen. Martijn zet zich ook al een lange tijd in om onze club nog beter te maken. Zo houdt hij zich onder andere bezig met het versoepelen van de overgang van de jeugd naar de senioren. Een taak die zeker niet onderschat mag worden en die zeker erg nodig is om mensen te binden aan de club.