Benefietavond voor Fietsmaatjes
2-5-2023  |

10 mei 2023.                Unieke avond bij MHC De Warande

Stichting Fietsmaatjes Oosterhout is een bevlogen groep mensen die met duo fietsen Oosterhouters, die niet meer zelf kunnen fietsen, blij maken door samen met een "maatje” fietstochten te maken. De opbrengst van dit event gaat naar Fietsmaatjes als bijdrage voor een nieuwe fiets.

Initiatiefnemer en organisator van deze avond is Rotary Club Oosterhout. Onze Oosterhoutse gouden hockeyster op de Olympische Spelen van Tokio, Malou Pheninckx, en de beste hockeyer uit onze historie Ties Kruize geven op deze avond acte de présence. Sport & Memory verzorgt de productie. Pakkende sportbeelden en verhalen geven extra kleur aan deze avond.

De avond staat in het teken van sportfamilies en hun sport DNA. Zowel Malou als Ties vertellen bijzondere familieverhalen.

Malou komt uit een echte sportfamilie. Vader Kees, die momenteel geniet van de duofiets, was een excellente waterpolo speler. Moeder Jacqueline van den Heijkant en haar vier zussen waren toppers met softbal, die samen veel interlands hebben gespeeld. Hun drie dochters, Malou, Sanne en Floor hebben hoofklasse hockey gespeeld. Malou begon bij De Warande, speelde daarna bij Push en vanaf 2010 bij Kampong. Zij is Oosterhouts grootste sporter ooit: 108 interlands, driemaal Europees kampioen, éénmaal wereldkampioen en in 2021 Olympisch goud! Prachtige indrukwekkende familieverhalen en mooie sportbeelden omlijsten de presentatie van Malou, die ook een inspirerend voorbeeld is voor de hockey jeugd.

Ties Kruize komt uit een echte hockeyfamilie. Zijn vader Roepie won zilver op de Olympische Spelen van 1948 en 1952 en was een speler van wereldklasse. Ties trad in de voetsporen van zijn vader en werd met het Nederlands elftal in 1973 wereldkampioen, mede dankzij zijn geweldige strafcorner. In 1975 kreeg hij een zwaar auto-ongeluk, waarna de artsen tegen hem zeiden: "Jij kunt nooit meer lopen.” Waarop Ties zei: "Dat zullen we nog weleens zien.” En de wereld zag het na zijn nooit gedacht herstel: acht keer landskampioen met HCKZ, tweemaal de Europacup, éénmaal Europees kampioen met het Nederlands elftal en tweemaal Europees Superstar. De beelden van Ties zullen altijd op ons netvlies blijven.

Bij de voorbereiding van deze avond ontdekte ik een bijzonder familieverhaal. Opa Ties Kruize was in de Tweede Wereldoorlog een groot landelijke verzetsstrijder in het Gooi, dat een echt NSB nest was. Vader Roepie was koerier in het verzet. Is het ongelofelijke herstel van Ties na zijn auto-ongeluk mede te danken aan een familie DNA dat getuigt van lef, moed en doorzettingsvermogen? Op deze avond gaat Ties hier graag op in.

Je kunt je aanmelden voor deze unieke avond via: www.theaterdebussel.nl/fietsmaatjes.

De toegang is gratis, maar door deel te nemen aan het buffet,loterij en veiling lever je een bijdrage aan een nieuwe duo fiets. De avond start om 19.30 uur, voor deelnemers aan het buffet om 18.00 uur.

Na afloop is er een loterij en veiling voor dit mooie Oosterhoutse doel.