Nieuwe regels veldhockey 2018-2019
5-9-2018  |

Nieuwe regels veldhockey 2018-2019:

1) junioren mogen bal ook hoog aannemen

Junioren (vanaf de D-jeugd) mogen vanaf dit seizoen de bal ook hoog aannemen. Tot dit seizoen was het voor de jeugd wel toegestaan de bal hoog te spelen, maar niet boven de schouder aan te raken. Dat werd bestraft met een vrije slag voor de tegenstander en bij hengelen met een gele kaart. Aannemen van de bal boven de schouders is bij de senioren al jarenlang gemeengoed. Ook internationaal is het bij jeugdwedstrijden toegestaan een bal hoog met de stick te spelen. De KNHB was eerder van mening dat deze regel tot eventueel gevaarlijke situaties zou kunnen leiden bij de junioren.Omdat de hoge bal in alle junioren-categorieën mag worden gespeeld en er goede ervaringen zijn opgedaan bij de senioren, wijzigt de KNHB haar standpunt met ingang van het nieuwe seizoen. Bij de senioren levert het spelen van de bal boven de schouder amper gevaarlijke situaties op. Daarnaast verwacht de bond dat de jeugd ook beter leert om een hoge bal technisch goed te ontvangen.

Voor de Jongste Jeugd blijft gelden dat de bal niet hoger dan kniehoogte mag worden gespeeld, anders volgt een vrije slag voor de tegenstander.

2) Spelhervatting na een strafcorner

Het nemen van een spelhervatting direct na een strafcorner met beschermende kleding is toegestaan. Daarna dient de beschermende kleding (masker, kniebeschermers en handschoenen) af te worden gedaan. Let op: het spel hervatten door middel van een self pass met beschermende kleding nog aan is NIET toegestaan. Mocht dit toch gebeuren bij je team dan krijg je een vrije slag tegen indien het buiten de cirkel gebeurd. Indien dit binnen de cirkel gebeurd krijg je een strafcorner tegen.

Vriendelijke groeten, namens de Arbitragecommissie,

Marco Joosen